تبلیغات
حرفه و فن سوم راهنمایی - تاریخچه اختراع اتومبیل

.

.

این وبلاگ صرفا جهت ارائه تحقیقات ومقالات درس حرفه و فن بمدیریت دانش آموز یاشار باباش پور و تحت نظر دبیر محترم حرفه و فن آقای آزاد از مدرسه راهنمایی شاهد ناحیه1 اردبیل می باشد.لطفا نظرات و انتقادات خود را در مورد این وب با من درمیان بگزارید. با تشکر

مدیر وبلاگ: یاشار باباش پور

از این وبلاگ تا چه حد راضی هستید؟




نویسندگان :


تصاویر زیباسازی نایت اسکین
 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
تصاویر زیباسازی نایت اسکین
تصاویر زیباسازی نایت اسکین
تصاویر زیباسازی نایت اسکین
تماس با ما  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
RSS
تاریخچه اختراع اتومبیل
موضوع : واحد 5 - آشنایی با خودرو
نویسنده یاشار باباش پور تاریخ ارسال پنجشنبه 14 دی 1391 در ساعت 07:33 ب.ظ

تاریخچه اختراع اتومبیل

در حقیقت کسی به تنهایی اتومبیل را اختراع نکرده است. این دستگاه از گاری های اسب دار به کالسکه های بخاری و شاید در قرن نوزدهم به نوع سه چرخ تکامل یافت , اما با گذشت زمان به تدریج شباهتش را با مدل های قدیمی از دست داد و روز به روز تغییرات اساسی در آن به وجود آمد.

پیدایش موتور

حماسه اتومبیل در واقع در سال 1860 شروع می شود که در آن جین اتین لینورا مخترع بلژیکی اولین موتور گازی را اختراع کرد که از روی آن تمام موتورهای درون سوز توسعه پیدا کرد.

اما در اولین موتور مخلوط گاز ذغال سنگ و هوا قبل از جرقه متراکم نمی شدند و در نتیجه این موتور موثر نبود.

تلاش بعدی در سال 1876 بود هنگامی که کانت نیکلاس اتو مهندس آلمانی توانست بطور موفقیت آمیز اصول چهار زمان را که توسط بودا روکاس(Beauda Rochas) فرانسوی پیشنهاد شده بود را به کار برد. سیکل چهار زمانه قادر می سازد که مخلوط پر شده در سیلندرمتراکم شود و عملکرد قابل توجه بیشتری فراهم گردد.

در همین زمان بنزین یکی از فراورده های تقطیر شده از نفت خام به جای گاز ذغال سنگ به کار گرفته شد. در طول 1880 بیشترین پیشرفت در آلمان توسط گوتیب دیملر وکارل بنز صورت گرفت. دیملر که با ویلهلم می باخ کار(Wilhelm may bach ) می کرد , اولین موتورش را در سال 1883 تولید کرد این موتور که با سرعت 900 دور در دقیقه کار می کرد در حدود 4 برابر بیشتر از موتورهای اتو سرعت داشت که شگفتی خلق کرد.

از سوی دیگر بنز با موضوع ساختن وسایل نقلیه با نیروی جلو برنده خودی کار را شروع کرد و در سال 1885 او اولین موتورش را در عقب یک اتو مبیل سه چرخ نصب کرد.

در حدود یک سال و اندی بعد هر دو اتومبیل هایشان را برای فروش عرضه کردند سپس در سال 1890 رنه پانهارد(Rene pan hard ) و امیل لواسار(Emilelevossor) با کسب مجوز ساخت موتورهای دایملر در کشور فرانسه شروع به کار کردند. در اولین موتورهایشان , موتوردر وسط اتاق قرار داشت اما در سال 1891 اتومبیل کاملتری ساختند که در آن موتور اتومبیل در جلو اتاق نصب شده بود و بدین ترتیب طرح اتومبیل برای سالیان دراز ریخته شد. لواسار سهم زیادی در تکامل صنعت اتومبیل دارد. اوتوانست سیستم انتقال قدرت را که تا آن زمان تسمه ای بود بصورت کلاچ و گیربکس در آورد. به علاوه سیستم موتور جلو و چرخ عقب محرک را طرح نمود و مهم تر از همه اتومبیل به عنوان واحد محرکه مطرح شد نه یک سه چرخه یا چهار چرخه و یا کالسکه غیر اعتماد و نا امن .

با چرخش قرن , برای بدست آوردن قدرت بیشتر , طراحان شروع به افزایش تعداد سیلندرها کردند. موتورهای آزمایشی 6 سیلندر ردیفی در سال 1902 ظاهر شدند و ناپیر(Napir )در انگلستان با چنین طرحی در سالهای بعد شروع به تولید کرد. اما راندن اتومبیل در انگلستان توسط مجلس وقت در سال 1896 منع شده بود برای لکوموتیوها سرعت حد مجاز در سال 1865 برابر 6 کیلو متر در ساعت در جاهای باز و بدون تردد و 3 کیلومتر در ساعت برای داخل شهرها و روستاها تعیین شده بود.

اتومبیل ها موظف بودند پشت سر یک نفر پرچم سرخ بدست با فاصله حدود 50 متر از او برای آگاه کردن گاریهای اسب دار حرکت کنند.

هر چند که در سال 1878قانون در دست داشتن پرچم لغو شد, ولی تا 18سال دیگر قانون مجبور می کرد که یک نفر پیشاپیش اتومبیل حرکت کند. تا اینکه در سال 1896 , در روزی که به نام روز آزادی نامیده شد, مردم به خاطر صدور اجازه حذف پیاده در جلوی اتومبیل و سرعت حیرت انگیز 18 کیلومتر در ساعت بین لندن و برایتون جشن گرفتند.

علی رغم این دلسردیها, یک مهندس انگلیسی به نام فردریک لنکستر تا سال 1897 جعبه دنده سیاره ای را ابلاغ نمود , محرک زنجیری متداول آن زمان زا به یک محور متصل به دیفرانسیل حلزونی واقع در اکسل عقب تغییر داد و یک موتور دو سیلندر تقریبا متعادل با میل لنگ ها طرح کرد و سیستم روغنکاری تحت فشار را ابلاغ کرد.

سوای تلاش لنکستر در انگلستان , در دهه اول سال 1900 فرانسویها نیز تلاش می کردند. کانت آلبرت دی دیون (Cant Albert de Dion) یک جوان اشرافی علاقه مند تصمیم گرفت به مشارکت با جورج بوتان (George Bouton ) گرفت و کمپانی دی دیون بوتان را تاسیس کرد.

خدمات دی دیون به اتومبیل:

1- پایه گذاری سیستم تعلیق و محرک عقب

2- طراحی سیستم جرقه پلاتین دار

اما سال 1908 نقطه عطفی در تاریخ صنایع اتومبیل بود, در این سال اولین مدل آفورد در آمریکا عرضه شد . فورد علاوه بر انبوه سازی توانست برای اولین بار سرسیلندر و بدنه سیلندر را جداگانه ریخته گری نماید که بطور گسترده موسوم شد.

تا سال 1911 موتور اتومبیل ها با دست روشن می شدند. یک کار دشوار و بعضی اوقات خطرناک که قطعا بسیاری از خانم ها را از رانندگی مایوس می کرد.

ادامه تکامل فناوری خودرو:

ساخت کادیلاک استارت برقی توسط چارلز کترینگ

جعبه دنده نیمه اتوماتیک توسط آرمسترانگ سیدلی در سال 1928

مکانیک اتومبیل

یک اتومبیل سواری به طور متوسط مجموعه ای بالغ بر 13000 قطعه است که حدود1500 تا از آن ها را چنان همزمان کرده اند که در ارتباط با هم حرکت می کنند و لقی بسیاری از آن ها حدود 01/0 میلی متر یا کمتر است.تقریبا 60 ماده ی مختلف از فولاد تا مقوا و از نیکل تا نایلون در ساختمان اتومبیل به کار رفته است.

عمر اقتصادی خودرو

عمر اقتصادی یک اتومبیل بطور متوسط 8 سال با 1300000 کیلومتر است , اما نگهداری دقیقتر آن عمر اقتصادیش را افزایش دهد.

 


...
.:: نظرات() ::.

عناوین آخرین مطالب بلاگ من


.:: Design By : wWw.Theme-Designer.Com ::.